Back to school: zo fietsveilig zijn Overijsselse gemeenten

De scholen zijn weer begonnen en na een rustige zomerperiode is de weg weer bezaaid met fietsers. Oppassen geblazen dus in het verkeer. Vooral in Enschede lopen fietsers risico, want nergens in de provincie gebeuren zo veel ongelukken met tweewielers als in deze gemeente. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Independer op basis van ongevallengegevens van Rijkswaterstaat.

Ten opzichte van andere provincies is Overijssel relatief onveilig voor fietsers. Jaarlijks gebeuren er zo’n 8,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt iets hoger dan landelijk gemiddeld (8,5). Wel zijn er grote verschillen per gemeente.

Grootste kans op fietsongeval, dit zijn de uitschieters

Ten opzichte van het aantal inwoners blijkt Enschede de minst veilige Overijsselse gemeente voor fietsers. Per 10.000 inwoners gebeuren hier volgens de meest recente cijfers 14,1 fietsongevallen per jaar. De vijf minst veilige Overijsselse gemeenten om te fietsen zijn als volgt:

Enschede: 14,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Hof van Twente: 11,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Almelo en Losser: beide 10,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Hengelo: 10,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Zwolle: 9,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners

De gemeente Steenwijkerland blijkt juist het veiligst. Hier gaat het jaarlijks om 4,1 ongevallen per 10.000 inwoners. Benieuwd hoe ‘fietsveilig’ jouw gemeente is? Bekijk dan de lokale kaartjes op de website van Independer: https://www.independer.nl/autoverzekering/info/schade/onderzoek/fietsongevallen-2023

Vaak auto betrokken bij fietsongeval

Bij veel fietsongevallen is een personenauto betrokken: in Overijssel gaat het om 55,9% van alle fietsongelukken. Vooral in Staphorst ligt dit percentage hoog. Hier gaat het zelfs om 81,8% van alle ongelukken met fietsers. Ook in Twenterand (73,7%), Dalfsen (73,3%) en Steenwijkerland (72,2%) worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door auto’s. Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks zegt hierover: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”


Tekstverwerking: Arjen Roelofs, Omroep NOOS
Foto: Stock

Gerelateerde berichten