HARDENBERG – Mocht wethouder Alwin te Rietstap Hardenberg verruilen voor Den Haag, dan heeft hij een passend afscheid gekregen. Hij is jarenlang het boegbeeld geweest van (en achter de schermen lobbyist voor) het project Stationsomgeving Hardenberg. De plannen leverden dinsdag loftuitingen op van alle politieke fracties. Het miljoenenproject is nu op 11 november ‘slechts’ een hamerstuk tijdens de gemeenteraadsvergadering.
Te Rietstap kan dan al een andere functie hebben. Hij staat op de vierde plek van de landelijke kandidatenlijst voor ChristenUnie. De Tweede Kamerverkiezingen zijn op 29 oktober. Te Rietstap was deze week in actie te zien bij andere mijlpalen in projecten waar hij zich voor inzet: elektrificatie van het spoor tussen Mariënberg en Almelo en de Nedersaksenlijn.
Complimenten
Stationsomgeving Hardenberg kende deze week ook een mijlpaal: aan de politiek werden de uitgangspunten voor een compleet plan met onder meer woningbouw, knooppunt in het openbaar vervoer, werkgelegenheid, zorg, onderwijs en een groene omgeving gepresenteerd. Het regende complimenten. De politiek kan in latere stadia nog de plannen bijsturen. Bij de uitgangspunten was het meer de vraag: zitten wij op de goede lijn? “Er is veel geld mee gemoeid, maar de risico’s zijn beheersbaar. De plannen worden in fasen uitgevoerd. U zegt nu geen ja tegen alle financiële uitgaven”, had de wethouder ook oog voor andere gevoelens van de raad.
Bijdrage
“Wij hebben de wind in de rug. De Nedersaksenlijn komt er en wij hebben er op voorgesorteerd. Wij moeten keihard werken en zorgen dat een deel van de 52 miljoen euro voor het project in Hardenberg landt. Daarbij zitten wij niet in de bestuurdersstoel van de trein (dat is de landelijke overheid), maar wij moeten ook niet in de laatste wagon zitten. Wij moeten niet lijdzaam toezien of er iets uit de ruif valt.” Andere gemeenten zullen ook proberen een zo groot mogelijk deel van de landelijke gelden voor de Nedersaksenlijn binnen te halen. Het advies van de wethouder is dat Hardenberg zelf ook een bijdrage doet. “Dat kan helpen om zelf meer leidend te zijn. Dan kun je meer overhouden, dan jezelf verwacht had.”
Cruciaal
“Hardenberg is een gemeente die economisch en demografisch altijd is blijven groeien door onder meer de sterke samenleving en sterke partners. De stationsomgeving is een cruciale stap om te zorgen dat het goed blijft gaan”, onderstreepte de wethouder het belang van het project. Volgens hem profiteert niet alleen de kern Hardenberg, maar de gehele gemeente en de regio, bij de realisatie en gevolgen.
Starterswoningen
De gepresenteerde uitgangspunten en het latere Gebiedsprogramma zijn niet in beton gegoten en kunnen worden bijgesteld. Ook moeten vragen nog worden beantwoord als: wat is de invulling van 4.500 vierkante meter op de begane grond van nieuwe bebouwing, wat gaat er gebeuren met de spoorwegovergangen Jan Weitkamplaan en Twenteweg, worden volkstuinen en De Boschkamp bij het gebied getrokken en kunnen er meer woningen voor starters en jongeren komen? Die vragen worden later uitgewerkt, onder meer zodat ze nu het proces rond het station niet vertragen.
Rondweg
Daarnaast had de VVD alvast een volgend verzoeknummer aan Te Rietstap (in Hardenberg of Den Haag): lobbyen voor een rondweg voor Hardenberg. De J.C. Kellerlaan loopt nu al vol en wordt voller als de verkeersstructuren veranderen. Het blijft de bedoeling het autoverkeer zo snel mogelijk naar N34 (Coevorden-Zwolle) en N36 (Ommen-Almelo) te brengen.
Tekst: Wim de Jonge / Afbeelding: Gemeente Hardenberg/Palmbout Urban Landscapes