HARDENBERG – Stomme verbazing bij de politiek in Hardenberg. Bij elke woningbouw moet iemand stapels documenten aanleveren. Maar de gemeente kan niet alle documenten van de bouw van de Prinses Amaliabrug terugvinden. En dat is niet onbelangrijk, want de renovatie van het bouwwerk gaat de gemeente vier miljoen euro kosten.
“Het is een voorstel waar best wel wat ongemak bij zit”, moest wethouder Alwin Mussche bekennen. “Een brug van twintig jaar oud, daar verwacht je geen renovatie van.” Hij verdedigde zich door te zeggen dat de brug in 2006/2007 is gebouwd in opdracht van Marslanden BV. “Daar was de gemeente geen aandeelhouder in.” In 2015 kwam de brug in handen van de gemeente Hardenberg.
Jammer
Die verklaring van de wethouder, dat de gemeente geen opdrachtgever was, viel niet in goede aarde bij GroenLinks-PvdA, DOEN’22, VVD en CDA. “Ik verbaas mij hier volledig over. Ik heb ook wel eens een vergunning aangevraagd en moest constructieberekeningen inleveren en had regelmatig bouw- en woningtoezicht op bezoek”, aldus Martijn Timmermans (VVD). “Dat kan ik mij voorstellen. Maar bij de stukken van de Prinses Amaliabrug zit niet het programma van eisen of een bestek. Het is heel jammer dat wij dat niet hebben. Daar moeten wij het mee doen”, was het weerwoord van de wethouder. Hij gaf aan dat door de missende documenten niet kan worden gezegd of de fouten door de opdrachtgever Marslanden BV of de aannemer zijn gemaakt. Ook blijft onbekend of de staalkwaliteit bij de bouw is getoetst.
Alarmfase
Piet-Cees van der Wel (DOEN’22): “Dan is het voor mij alarmfase 1, 2 en 3. Waar hebben wij dan in de vrede een gemeentearchief voor? Hoe kan het bestaan dat zoiets er niet is? Dan ga je je straks de vraag stellen, wat ontbreekt nog meer? Inwoners moeten documenten in drievoud aanleveren. Ik accepteer dit niet en kan het niet verkroppen voor iets dat zoveel geld kost.” Van der Wel drong er met klem op aan dat de wethouder in alle hoeken van het gemeentehuis gaat zoeken naar de missende stukken of mensen gaat bellen. “Ik begrijp de verbazing, maar die stukken zijn in het archief op dit moment niet teruggevonden. Wat wij er van leren? Het is aanleiding om het de volgende keer anders te doen”, aldus Mussche.
Gemeentehuis
Veel partijen wilden ook de parallel trekken met het gemeentehuis, dat iets jonger is dan de Prinses Amaliabrug maar waar nu ook bouwfouten aan het licht komen. “Kijk ook naar de miserabele bouw van het gemeentehuis. Is dit toeval? Of is het een beeld van het proces van twintig jaar geleden binnen de gemeente?”, vroeg Marjo de Greef (D66). Als het geen toeval is, dan moeten ook andere bruggen en gebouwen uit die tijd aan een onderzoek worden onderworpen, is haar gedachte.
Geschiedenis
Volgens Mussche ligt het bij het gemeentehuis anders, omdat de gemeente wel opdrachtgever was. De voorzitter van de vergadering beperkte de vragen over het gemeentehuis, omdat dat punt niet op de agenda stond. De wethouder kon verder alleen maar de geschiedenis van de Prinses Amaliabrug samenvatten: Rond 2018 werd roestschade gesignaleerd. Er werd een ingenieursbureau ingeschakeld voor onderzoek, maar dat leverde geen herleidbare oorzaak op. “Daar is het op dat moment bij gebleven.”
Onderzoeken
In 2023 startte onderzoek vanwege noodzakelijk groot onderhoud. De wethouder: “Daarbij bleek dat er wel degelijk iets bij de brug niet goed is gegaan. De brug is gecoat en gestraald op een oppervlakte, die niet totaal schoon was. Dat was nieuwe informatie. Wij dachten 1,5 miljoen euro voor herstel nodig te hebben. Uit aanvullend onderzoek bleek dat er mogelijk iets was met de constructieve veiligheid, omdat er constructieve gebreken zijn.” Daar zijn ook weer vervolgonderzoeken naar gedaan. Burgemeester en wethouders spraken vervolgens over ‘staal met mindere kwaliteit’ en ‘tekortschietende staalverbindingen’. De extra kosten bedragen dit keer nog eens 2,5 miljoen euro.
Bereikbaar
De gemeenteraad moet in januari beslissen over de toekomst van de brug. De gemeente hoopt dat het werk in 2026 kan starten. Later is er namelijk ook onderhoud aan de Prins Bernhardbrug. Twee bruggen op hetzelfde moment uit de running heeft gevolgen voor de bereikbaarheid van het centrum van de stad.
Tekst en foto: Wim de Jonge
