Ongevraagd bellen voor telemarketing niet meer toegestaan

Ongewenste telefoontjes vormen een grote irritatie. Maar er is goed nieuws, want sinds vandaag mag een bedrijf, organisatie of goed doel niet meer ongevraagd bellen voor telemarketing.


Zij mogen geen nieuwe klanten benaderen om bijvoorbeeld een nieuw abonnement, product of dienst te verkopen of om een donatie voor een goed doel op te halen. Consumenten én ondernemers mogen alleen nog gebeld worden als er sprake is van een klantenrelatie, bijvoorbeeld als een afgesloten abonnement verloopt. Het is nu ook verboden om met een anoniem nummer te bellen voor telemarketing-doeleinden.

Toestemming om wél te mogen bellen moet legitiem verkregen zijn. De toestemming mag niet onder druk verkregen worden. Zo is het gebruik van voor-aangevinkte vakjes op (internet)formulieren niet toegestaan. Ook moet het net zo makkelijk zijn om toestemming in te trekken als dat iemand toestemming geeft.


Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK): “Goed nieuws voor de consument dat deze wetswijziging nu echt gaat gelden, want ongewenste telefoontjes vormen een grote irritatie. Daarom zal de handhaving vanuit de toezichthouder scherp zijn. Ik hou bovendien de komende tijd een vinger aan de pols of de door de sector zelfopgelegde maximale termijn om nog te mogen bellen bij een bestaande klantrelatie wel werkt.”

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is toezichthouder op naleving van de gewijzigde regels voor telemarketing. Iedereen kan een overtreding van deze regels melden bij ACM ConsuWijzer.