Mindere kwaliteit staal in Prinses Amaliabrug, kosten niet te verhalen

HARDENBERG – De Prinses Amaliabrug in Hardenberg verkeert in slechtere staat dan gedacht. De uitkomsten van een verdiepend onderzoek: er is bij de bouw staal met een mindere kwaliteit sterkte toegepast en ook schieten staalverbindingen te kort. De nieuwe tegenslag gaat minimaal 2,5 miljoen euro kosten. De gemeente kan de schade niet op de projectontwikkelaar of aannemer verhalen.

Prinses Amaliabrug stamt uit 2007 en is de verbinding tussen de wijk Marslanden en het centrum van de stad. Afgelopen zomer werd bekend dat de brug bij intensieve belasting kan kampen met stabiliteitsproblemen. Er werd een maximum aantal personen per vierkante meter ingesteld.

Meer dan roest

Uit eerder onderzoek was al duidelijk dat bij de productie van de brug het staal onvoldoende is behandeld. Dat zorgt voor roestvorming. De kosten van opnieuw stralen en conserveren bedragen 1,5 miljoen euro. Burgemeester en wethouders maken nu de resultaten van een aanvullend onderzoek bekend. Daarbij is gekeken naar de staat van de staalconstructie.

“Uit het verdiepend onderzoek blijkt dat er in delen van de brug een andere sterkte kwaliteit staal is gebruikt dan was voorzien. Daarnaast is geconstateerd dat meerdere verbindingen in de draagconstructie volledig vervangen moeten worden. Om de Prinses Amaliabrug weer de oorspronkelijk berekende sterkte te geven, dient een deel van de staalconstructie samen met de tekortschietende staalverbindingen vervangen te worden. De extra kosten voor het vervangen van delen van de staalconstructie en de verbindingen zijn geraamd op 2,5 miljoen euro”, staat in de stukken.

Advocaat

De gemeente heeft een advocaat in de arm genomen om na te gaan wat de kans van slagen is om de projectontwikkelaar en/of aannemer aansprakelijkheid te stellen. “De advocaat concludeert dat vordering op grond van contractuele aansprakelijkheid of op grond van onrechtmatige daad vanwege verjaring niet zal slagen”, aldus het college.

Varianten

Inmiddels zijn vier varianten voor de toekomst van de brug bekeken: conserveren, conserveren en herstel van staalkwaliteit en verbindingen in draagconstructie, nieuwbouw stalen brug en nieuwbouw betonnen brug. Het college heeft een voorkeur voor conserveren en herstellen. Het geeft de beste prijs-kwaliteit verhouding. Het college wil het werk graag op zo kort mogelijke termijn starten.

Tekst en foto: Wim de Jonge

 

Gerelateerde berichten