Verkeer kan voorlopig over de Wisseling

DEDEMSVAART – De Wisseling in Dedemsvaart blijft voorlopig ongemoeid. De gemeente Hardenberg presenteerde dit jaar voorstellen om de straat verkeersluw of verkeersvrij te maken. Nu is de constatering dat er weinig draagvlak is om de verkeerssituatie in het centrum van het dorp te veranderen. De plannen gaan voorlopig in de ijskast.

“Wij willen eerst goed kijken naar de ideeën en zorgen die tijdens het participatieproces zijn genoemd”, aldus burgemeester en wethouders. De gemeente Hardenberg heeft na informatiebijeenkomsten ruim driehonderd reacties gekregen. Daarvan was meer dan veertig procent voor handhaving van de huidige verkeerssituatie (verkeer in twee richtingen). Autovrij kon rekenen op twintig procent voorstanders en autoluw kwam op tien procent. In beide gevallen waren er dan wel voorwaarden aan verbonden.

Verbetering

“Veel mensen maken zich zorgen over wat een (gedeeltelijke) afsluiting van de Wisseling betekent voorde leefbaarheid , verkeersveiligheid en de lokale economie”, concluderen burgemeester en wethouders. “Ook geven veel deelnemers aan dat er wel ruimte is voor verbetering, vooral om het centrum prettiger en veiliger te maken voor voetgangers en fietsers.”

Boodschappendorp

In beide voorstellen zou het deel tussen Julianastraat en Nieuwewijk worden afgesloten voor het verkeer. Het is de kortste route van nieuwbouwwijken als Bransveen naar winkels en supermarkten. Een autovrije Wisseling zou betekenen dat automobilisten niet langer een rondje door het centrum van Dedemsvaart kunnen maken om boodschappen te doen. Dat is ook een punt dat in eerdere onderzoeken was benoemd en nu ook veelvuldig in reacties terugkwam: Dedemsvaart is geen plek om te winkelen, maar een boodschappendorp. De respondenten willen goede bereikbaarheid en voldoende parkeerplaatsen.

Praktijk

Een andere reactie, die volgens het college, vaak werd genoemd: voer geen maatregelen in die eerder al geprobeerd zijn, maar in de praktijk niet goed bleken te werken. Die reactie is geen toeval. In het verleden zijn diverse varianten voor de Wisseling de revue gepasseerd en ook uitgeprobeerd: van afsluiting tot eenrichtingsverkeer. Uiteindelijk werd het weer het huidige verkeer in twee richtingen.

Tekst en foto: Wim de Jonge

Gerelateerde berichten