HARDENBERG – Kanaal Almelo-De Haandrik staat deze week weer op de agenda. Bij drie informatiebijeenkomsten van de provincie en een politieke vergadering in de gemeente Twenterand gaat het onder meer over zwaar vrachtverkeer.
De provincie Overijssel is in 2011 begonnen met werkzaamheden aan het Kanaal Almelo-De Haandrik om het kanaal geschikt te maken voor grotere scheepvaart. Het kanaal werd uitgediept en bruggen werden vervangen. De werkzaamheden zijn in 2016 afgerond. In de jaren daarna kwamen verzakkingen langs het kanaal aan het licht. De verzakkingen zorgden voor schade aan huizen, bedrijven en wegen. Voordat stabiliteit van oevers wordt verbeterd wordt ook gekeken naar de invloed van zwaar verkeer.
Informatieavond
Negentig inwoners waren maandagavond in Het Punt in Vroomshoop aanwezig bij een informatieavond over Kanaal Almelo-De Haandrik. Op de agenda stonden vooral twee zaken: de aanpak overlast zwaar wegverkeer en de uitwerking van de toekomstfunctie. Op 2 december is er nog zo’n bijeenkomst in Hardenberg en op 4 december in Vriezenveen.
Vragenlijst
In het najaar van 2025 is onderzoek gedaan naar overlast van zwaar verkeer langs het kanaal. Op 53 punten langs het kanaal zijn twee weken metingen verricht. “Daaruit blijkt dat het aandeel zwaar verkeer vergelijkbaar is met andere wegen in de regio en dat er vaak te hard gereden wordt”, aldus de provincie. Ruim 600 mensen, die in de omgeving van het kanaal wonen, vulden een vragenlijst in. “Ruim 80 procent ervaart overlast, vooral door trillingen en verkeersonveiligheid. Fietsers en voetgangers voelen zich vaak onveilig door hoge snelheden van het gemotoriseerd verkeer. Ook de inrichting van de weg speelt een rol. Als oorzaak voor de trillingen worden het gewicht van de voertuigen, de snelheid en het aantal voertuigen het meest genoemd.”
Verbetering
Dinsdagavond wordt in de raadszaal in Vriezenveen deze kwestie aan de orde gesteld door PvdA/GroenLinks. “Er doet zich nu al een concreet probleem voor als het gaat om de Noorderweg, ondanks aanpassingen van de weg. Het lijkt erop dat die aanpassingen niet het gewenste effect hebben en leiden tot een structurele oplossing. Wordt er wel gekeken naar de werkelijk oorzaak van de schade aan de Noorderweg? Want de beperking van het zware wegverkeer zal niet leiden tot verbetering van de weg, als niet ook gekeken wordt naar de daadwerkelijke oorzaak van de verzakkingen”, is de motivatie van raadslid Stephan Reusken.
Toekomst
In het eerste kwartaal van 2026 besluiten gemeenten en provincie over het actieplan aanpak overlast zwaar verkeer. Het ontwerp voor de toekomstfunctie van het kanaal volgt later in het voorjaar van 2026.
Tekst en foto: Wim de Jonge