Arriva blijft tot 2043 rijden op Vechtdallijnen: investeringen in meer treinen en minder overlast

Goed nieuws voor Arriva: de vervoersmaatschappij mag in ieder geval tot 2043 door blijven rijden met treinen op de Vechtdallijnen. Zowel traject Zwolle-Emmen als Almelo-Hardenberg worden met een waarde van 650 miljoen euro uitgebreid en verduurzaamd.

Martijn Dadema, gedeputeerde van provincie Overijssel, en Henk Jumelet, gedeputeerde van provincie Drenthe, maakten het nieuws vandaag bekend in het provinciehuis. Voor de selectie meldden drie vervoersmaatschappijen zich aan: Keolis, Qbuzz en Arriva. De keuze viel uiteindelijk op de laatste. “We zijn blij dat we deze trajecten aan Arriva mogen gunnen. De spoorlijn is in goede handen” vertelt Jumelet.

De hoofddoelen voor de trajecten zijn om het OV aantrekkelijk en toekomstbestendig te maken, vertelt Dadema. “Het OV staat in het hele land onder druk. Dat terwijl het een backbone in dit deel van Nederland is.”

Daarom wordt de komende vijftien jaar gewerkt aan uitbreiding van het traject. Zo komen er vijf nieuwe treinen, uitgerust met klaptafeltjes en USB laders, bij. Tussen Almelo en Hardenberg wordt de lijn zelfs verduurzaamd: naar verwachting zullen daar elektrische treinen gaan rijden. Ook komen er extra voorzieningen voor reizigers die willen werken of juist in stilte willen reizen.

Ook de frequentie van de ritten gaat omhoog: tussen Zwolle en Emmen komen er extra sneltreinen op werkdagen, bij stations Gramsbergen en Dalen dient altijd twee ker per uur een trein te rijden, en komen er extra zitplaatsen in de spits vrij. Ook tussen Almelo en Hardenberg gaat elk half uur een trein rijden op werkdagen, tot circa 22:00.

Op het traject Zwolle – Emmen is al jaren sprake van overlast. Er zijn met name veel zwartrijders en het aantal incidenten op de lijn blijft hoog. Arriva zegt aanvullende beveiligingsmaatregelen te gaan nemen in de nieuwe periode. “Denk aan stewards die meerijzen, of inzet van politie”, vertelt Anne Hettinga, CEO van Arriva Nederland.

“Het feit dat we dit gebied krijgen heeft voor ons een enorme impact”, vertelt Hettinga. “Dit soort successen zijn geweldig, maar we gaan nog verder.” Arriva gaat vooral inzetten op het verhogen van de klanttevredenheid en het verhogen van het aantal reizigers. “Ook willen we een zitplaatsgarantie voor iedereen.”

Hettinga straalt tijdens de bijeenkomst hoop voor de toekomst van de trajecten uit. “Er is geen mooier gebied om doorheen te reizen dan de Vechtdallijnen.”

Simon van den Oever

Gerelateerde berichten