HARDENBERG – De pakkans bij een verkeersovertreding op de N36 (Ommen-Almelo) wordt groter. Die conclusie trekt Rijkswaterstaat. “De politie in Oost-Nederland gaat extra inzetten op handhaving.” Daarbij worden ook drones ingezet.
“Op korte termijn wil de politie op de N36 twee tot drie keer per week controles uitvoeren. Met de inzet van agenten, drones, camera’s en andere technische hulpmiddelen wordt de pakkans na een verkeersovertreding vergroot”, aldus Rijkswaterstaat. Daarbij wordt nadrukkelijk het tegengaan van telefoongebruik door bestuurders genoemd.
Gedragsaanpak
Het OM, de politie en Rijkswaterstaat verwachten met hun gezamenlijke aanpak in de komende periode een aantal concrete veranderingen terug te zien op de weg: minder snelheidsovertredingen en vooral minder verkeersongelukken. Ook is Rijkswaterstaat bezig met het ‘heropstarten van de gedragsaanpak’. Via sociale media en borden langs de weg wordt automobilisten gewezen op de eigen rol in de verkeersveiligheid. Toekomstige campagnes benadrukken bijvoorbeeld het belang van afstand houden en ruimte geven aan medeweggebruikers bij het invoegen.

Daarnaast zijn ook andere maatregelen van kracht. Sinds de zomer van 2025 staat een focusflitser langs de weg. Dankzij slimme software registreert de camera of een automobilist een mobiel apparaat vasthoudt tijdens het rijden. Als dat zo is, stuurt de focusflitser foto’s hiervan door naar het Centraal Justitieel Incassobureau. Daar worden de foto’s door een bijzonder opsporingsambtenaar beoordeeld. Had de bestuurder inderdaad een mobiel apparaat vast, dan volgt een boete van 430 euro. “In zes weken tijd zijn al ruim 1.800 bekeuringen geweest”, aldus Rijkswaterstaat.
Agent
“Ook de MONOcams van de politie zien of automobilisten met hun telefoon in de weer zijn, maar daar moet altijd een busje met een agent ter plekke zijn om de beelden te beoordelen. De focusflitser is een zelfstandig apparaat dat dus geen inzet van de politie vraagt.”

De weg is berucht om het aantal ongevallen. Vaak zijn het frontale botsingen met dodelijke afloop. De N36 bestaat uit twee rijstroken zonder middenberm of vangrail tussen de rijbanen. De maximumsnelheid is honderd kilometer per uur. Wanneer een automobilist even afgeleid is, kan dat snel gevolgen hebben. Er wordt al langer gepraat over aanpak van de weg.
2029
Op de website van Rijkswaterstaat over de N36 staat dat de ingrepen aan de weg bestaan uit: aanbrengen fysieke rijbaanscheiding, plaatsen vangrail en verbreden berm “Tot eind 2028 verkennen we op welke trajecten er fysieke rijbaanscheidingen komen, werken we de plannen uit en bereiden we de realisatiefase voor. Naar verwachting beginnen de werkzaamheden in 2029. De planning kan nog veranderen”, meldt de site.
Knelpunten
Het is nog niet duidelijk welk werk kan worden uitgevoerd, want het budget was dit jaar nog niet toereikend om alle knelpunten aan te pakken. De landelijke overheid stelde eerder 125 miljoen euro beschikbaar voor aanpassingen van de onveilige N36. Daar kwam door de voorjaarsnota 115 miljoen euro bij. De kosten voor alle gewenste aanpassingen vragen nog eens minimaal 120 miljoen euro.
Tekst en foto: Wim de Jonge