Vechtzomp Stad-Hardenberg krijgt vorm (met video)

HARDENBERG – Inwoners van Hardenberg kunnen zaterdag 20 juni 2026 maar beter vrij laten in de agenda. Dan staat een mensenmenigte rond de Vecht om de te waterlating van de Vechtzomp Stad-Hardenberg te beleven. Zo’n 25 vrijwilligers werken aan de boot.

Het is geen toeval om Roel Godeke bij de Brunink Group aan de Vechtstraat in Hardenberg aan te treffen. Hij is dan wel na 50 jaar werken bij het bedrijf met pensioen, maar zijn werkgever stemde in met een langer verblijf. Brunink Group stond een bedrijfsruimte beschikbaar om in twee jaar tijd een ‘bootje’ te mogen bouwen. Roel gebruikt dat woord niet laatdunkend. Het is liefkozend bedoeld.

Wachten

Vandaag staat eigenlijk geen werkdag voor de vrijwilligers op het programma. Dat zijn maandag, dinsdag en vrijdag. Toch is Roel aanwezig om wat af te halen. In een gebouw dichtbij wachten andere vrijwilligers op hem om te praten over de deelname aan de Traditionele Schepen Beurs in november in Den Helder. Die mensen moeten even wachten, want hij geeft graag een rondleiding voor het onverwachte bezoek.

De verbaasde blik van de nieuwkomer kijkt hij lachend aan. De teamleider is gewend aan de eerste reactie van bezoekers. Een houten gevaarte van 14,5 meter lengte doemt op en lijkt net in de ruimte te passen. “Een diepgang van slechts 30 tot 35 centimeter. Veel onderdelen zijn al klaar en wij zijn nu bezig met de helmstok. De mast? Die ligt daar.” Roel wijst naar iets wat verdacht veel op een gewone balk lijkt. “Daar moeten wij nog aan beginnen. Anders dat de zomp van Ommen krijgt deze een holle mast van elf meter hoogte.”

Ligplaats

De komende maanden staan de vrijwilligers niet alleen bouwwerkzaamheden te wachten.  Zo moeten de vergunningen voor de te waterlating worden geregeld. Ook wordt gedacht aan een ligplaats voor de Vechtzomp. Het ideaal zou een plek in de haven zijn. Op die manier kan het toeristische potentieel maximaal worden benut. Vroeger kon een zomp zeven tot acht ton aan lading vervoeren. Straks bestaat de lading uit zo’n 25 passagiers. “Een vaste plek in de haven zou toch perfect zijn?”, is de retorische vraag van Roel. “Na al die inspanning en het plezier. Ja, de zomp is een deel van ons leven geworden. Echt een passie en wij mogen iets doen voor de gemeenschap.”

De teamleider is niet bang dat het bouwteam na voltooiing van de zomp uit elkaar valt. “De bouw is een heel sociaal project. Wij zijn straks ook nodig voor onderhoud, als schipper en als verhalenverteller.” Verhalen zijn er genoeg. Roel schudt uit zijn mouw voorbeelden over kalkzandsteen (ligt al onder de boot te wachten), zompen als vrachtwagens, vaarbewijs halen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen en een kasteel.

Afspraak

Een van de opmerkelijkste verhalen is hoe de droom van een Vechtzomp werkelijkheid werd. Roel was al betrokken bij Watersportvereniging Hardenberg. Hij lag voor een bypassoperatie in het ziekenhuis naast scheepsbouwmeester Harmen Timmerman. Harmen had gewerkt aan de Ommer zomp. “Wij spraken af: als wij hier doorkomen, dan bouwen we een zomp in Hardenberg.”

Tekst en foto: Wim de Jonge

Vechtzompen uit het Vechtdal en het Duitse Laar zetten binnenkort koers naar Den Helder voor de Traditionele Schepen Beurs. Een promotiefilm toont de zompen in volle glorie. Hiervoor werden vorige weekend opnames gemaakt. De reportage is gemaakt door de collega’s van RTV Vechtdal. Deze omroep voor Dalfsen en Ommen, Omroep NOOS (Hardenberg) en Delta Media Groep (Twenterand) zullen geleidelijk verdwijnen en samen verder gaan als de nieuwe streekomroep RTV4.

Gerelateerde berichten