HARDENBERG – Op de tekening is de nieuwe stationsomgeving van Hardenberg al ontstaan. Het treinstation is in oostelijke richting verplaatst en onder de wachtende treinen kunnen fietsers en wandelaars van het centrum naar het ziekenhuis via de Saxenlaan. Tussen de perrons is wachtruimte. De gemeenteraad praat dinsdag 7 oktober over de plannen.
Het geheel moet de positie van Hardenberg toekomstbestendig en vol kansen maken. Het gaat niet alleen om een positie als knooppunt in het openbaar vervoer. Werkgelegenheid, zorg, onderwijs, woningbouw en een groene omgeving zijn andere speerpunten. De losse onderdelen moeten elkaar versterken.
Op alle tekeningen moet wel een sticker met de waarschuwing: dit hoeft het niet te worden. De werkelijkheid kan de plannenmakerij inhalen. Zo is de ondertunneling van het spoor een cruciaal onderdeel. Deze investering maakt onderdeel uit van een totaalpakket aan investeringen aan het spoor rondom het station Hardenberg van in totaal 52 miljoen euro. De financiering is nog niet honderd procent zeker. De stationsomgeving gaat niet in een keer op de schop. Het werk gebeurt in fasen en als einddatum wordt 2040 genoemd.
De plannen voor het stationsgebied zijn niet nieuw, al geruime tijd wordt hierover nagedacht en aan gewerkt. In 2018 is een ontwerp gepresenteerd voor onder meer de voetgangers- en fietserstunnel. Die plannen bleven in de ijskast, met name voor het gebrek aan financiële middelen. Nu is volgens de vergaderstukken van dinsdag 7 oktober de tijd wel rijp. “Inmiddels is er een nieuwe dynamiek en context ontstaan rond het stationsgebied. Een nieuw momentum. Nieuwe ontwikkelingen zoals het nieuwe ziekenhuis, de komst van de Nedersaksenlijn en een veranderde marktsituatie met een grote woningbouwopgave maken dat er opnieuw grote belangstelling is voor de herontwikkeling van het stationsgebied.”
Een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van de stationsomgeving is het samen met Vechtdal Wonen en anderen realiseren van 450 tot 500 woningen. Minimaal dertig procent valt onder sociale huur en minimaal veertig procent onder betaalbare koop en middenhuur. De politiek heeft inmiddels een bezoek gebracht aan het woonconcept Bundle in Enschede. “In de stationsomgeving van Hardenberg zien wij goede kansen voor realisatie van een vergelijkbaar concept”, aldus de stukken.
In de plannen staat nu ten zuiden (en in het verlengde) van het huidige stationsgebouw een P+R-gebouw. Direct oostelijk daar van is een pand getiteld MAAK-hal. Dat gebouw is (circa 1.500–2.000 vierkante meter) een plek voor samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Het is bedoeld als etalage voor de maakindustrie en moet de kracht van die bedrijfstak en innovatieve bedrijven in de regio onderstrepen. In de stationsomgeving wordt verder gedacht aan 8.000 tot 10.000 vierkante meter voorzieningen, verzamelgebouwen, nieuwe werkplekken/ flexwerkplekken, startups, kleinschalige bedrijvigheid en horeca. Detailhandel is mogelijk, maar mag in schaal en omvang niet concurrerend zijn met het centrum van de stad.
Ook is ruimte gereserveerd voor toekomstige groei van (aanvullende voorzieningen voor) het ziekenhuis. Mogelijkheden zijn een dialysecentrum en uitbreiding van zorgfaciliteiten als Pet CT. De exacte invulling wordt in de vervolgfase nader in beeld gebracht. De invulling van onderwijsfaciliteiten wordt in overleg met partners verder uitgewerkt. De stationsentree wordt verplaatst naar de nieuwe spooronderdoorgang aan de kop van de Bruinslocatie, ongeveer in het verlengde van de Beatrixstraat. Dit alles moet zorgen dat beide zijden van de spoorlijn meer met elkaar worden verbonden. Het huidige monumentale stationsgebouw blijft staan en krijgt een andere functie.
Het is de bedoeling dat het eindbeeld via drie fasen wordt bereikt. De eerste is de ontwikkeling van de noordzijde van het station in de periode 2028-2032 op de gronden van Vechtdal Wonen. De ontwikkeling van de zuidzijde van het station (hoofdontsluiting gebied, aanleg tunnel, nieuw station en ontwikkelen gronden gemeente) staat gepland voor 2030-2036. Dat loopt samen met de definitieve inrichting stationsvoorplein en nieuw busstation (2030-2034). De ontwikkeling zuidzijde station (gronden Saxenburgh) wacht in (2032-2038). Voor de overweg bij de Jan Weitkamplaan zal in de toekomst ook moeten worden onderzocht wat een passende definitieve oplossing is.
De gemeenteraad praat in oktober over een Nota van Uitgangspunten voor de stationsomgeving. De volgende stap is een Gebiedsprogramma. “Dit programma moet een stevige inhoudelijke basis gaan leggen voor toekomstige plannen in de stationsomgeving. Tegelijkertijd willen wij dat het gebiedsprogramma realistisch en uitvoerbaar is.”
Tekst en foto: Wim de Jonge