VRIEZENVEEN/HARDENBERG – De schade aan wegen langs kanaal Almelo-De Haandrik is waarschijnlijk te wijten aan eerdere werkzaamheden aan het kanaal. Die (in wat voorzichtiger en omslachtiger taal gebrachte) woorden van wethouder Arjan Hof van de gemeente Twenterand kunnen voor wat politieke golfslag in de provincie zorgen. “Ik wil dat wij snel verder komen in dit akelige dossier”, meent Hof.
De wethouder moest zijn woorden aan het einde van een lange politieke avond met de nodige voorzichtigheid kiezen vanwege de politieke gevoeligheid. “De schade aan onder meer de Noorderweg in Vroomshoop komt niet primair voort uit slijtage door het verkeer, maar inderdaad door bodemdaling. In onze beleving is die bodemdaling het gevolg van invloeden vanuit het kanaal; zeer waarschijnlijk ontstaan na eerdere werkzaamheden. Dat standpunt wordt op dit moment nog niet volledig (h)erkend door de provincie Overijssel, moeten wij constateren.”
Oorzaak
De kwestie van zwaar verkeer langs het kanaal was op de agenda gezet door PvdA/GroenLinks. “De oorzaak van de schade aan de wegen is nog steeds niet erkend. Een weg wordt voor de derde keer gerepareerd. Moeten wij niet wat anders doen en echt kijken naar de oorzaak?”, aldus raadslid Stephan Reusken. Hij wil dat de mening van hoogleraren, die een andere mening dan de provincie hebben, ook wordt gehoord.
Uitgediept
De provincie Overijssel is in 2011 begonnen met werkzaamheden aan het Kanaal Almelo-De Haandrik om het kanaal geschikt te maken voor grotere scheepvaart. Het kanaal werd uitgediept en bruggen werden vervangen. De werkzaamheden zijn in 2016 afgerond. In de jaren daarna kwamen verzakkingen langs het kanaal aan het licht. De verzakkingen zorgden voor schade aan huizen, bedrijven en wegen. Sinds begin 2025 heeft de provincie Overijssel parkeerverboden op de wegen langs het kanaal geplaatst. In een eerder rapport wees Deltares (ingeschakeld door de provincie) op “een combinatie van oorzaken” bij de schades aan woningen in het gebied. Waaronder regionale verdroging en droge zomers. De werkzaamheden aan het kanaal zouden “een bijdrage hebben geleverd aan de schade”.
Erkenning
Volgens Hof wordt ook gekeken naar de werkelijke oorzaak van schades aan de Noorderweg. “Het antwoord is genuanceerd en niet eenvoudig. Samen met de vijf kanaalgemeenten en de provincie pakken wij nu de overlast van zwaar wegverkeer aan. Dat is een belangrijke eerste stap. Het huidige onderzoek richt zich nog niet op de fysieke schade aan de weg zelf. Wij zijn en blijven daarover in gesprek, want erkenning is de eerste stap richting gezamenlijke verantwoordelijkheid.”
Cruciaal
De wethouder pleit er voor dat de provincie “het grondlichaam van de weg gaat beschouwen als een dijklichaam. De cruciale schakel is dan ook de stabiliteit van de waterkering. En vervolgens ook gaat werken voor voldoende draagkracht voor verkeer, dat toegestaan kan en moet worden op dit dijklichaam. In dat licht onderzoeken wij ook het afwaarderen van zwaar verkeer op deze route. Alleen in gezamenlijkheid kunnen wij recht doen aan de zorgen over infrastructuur.”
Tekst en foto: Wim de Jonge
